Catriona
Morison

MEZZOSOPRANO

24

Jun
2024
Madrid, Teatro de la Zarzuela
-: Liederabend

21

Jul
2024
Montabaur, Schloss Montabaur
-: Liederabend

31

Jul
2024
Bamberg, Joseph-Keilberth-Saal
Gustav Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen

06

Aug
2024
Edinburgh, Usher Hall
Gustav Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen
Calendar

24

Jun
2024
Madrid, Teatro de la Zarzuela
-: Liederabend

21

Jul
2024
Montabaur, Schloss Montabaur
-: Liederabend

31

Jul
2024
Bamberg, Joseph-Keilberth-Saal
Gustav Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen

06

Aug
2024
Edinburgh, Usher Hall
Gustav Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen

-: Liederabend

(Mon, 24. June 2024, 20:00)

Madrid, Teatro de la Zarzuela

Tickets & Info

-: Liederabend

(Sun, 21. July 2024, 17:00)

Montabaur, Schloss Montabaur

Tickets & Info

Gustav Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen

(Wed, 31. July 2024, 20:00)

Bamberg, Joseph-Keilberth-Saal

Tickets & Info

-: Liederabend

(Mon, 24. June 2024, 20:00)

Madrid, Teatro de la Zarzuela

Tickets & Info

-: Liederabend

(Sun, 21. July 2024, 17:00)

Montabaur, Schloss Montabaur

Tickets & Info

Gustav Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen

(Wed, 31. July 2024, 20:00)

Bamberg, Joseph-Keilberth-Saal

Tickets & Info

-: Liederabend

(Mon, 24. June 2024, 20:00)

Madrid, Teatro de la Zarzuela

Tickets & Info

-: Liederabend

(Sun, 21. July 2024, 17:00)

Montabaur, Schloss Montabaur

Tickets & Info

Gustav Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen

(Wed, 31. July 2024, 20:00)

Bamberg, Joseph-Keilberth-Saal

Tickets & Info

Video-thumb

Richard Strauss, Der Rosenkavalier

'Wie du warst, wie du bist'
BBC Cardiff Singer of the World Final 2017
Tomáš Hanus Dirigent
BBC National Orchestra of Wales
St David's Hall
Video-thumb

Henry Purcell, Dido und Aenaeas

'Thy hand Belinda...When I am laid in earth'
BBC Cardiff Singer of the World Final 2017
Tomáš Hanus, Dirigent
BBC National Orchestra of Wales
St David's Hall

Georges Bizet, Carmen

'En vain pour éviter...'
Neeme Järvi Dirigent
Royal Scottish National Orchestra
November 2019
Glasgow Royal Concert Hall

Jules Massenet, Werther

'Va! Laisse couler mes larmes'
Frédéric Chaslin Dirigent
Bergen Nasjonale Opera
März 2019
Grieghallen

Georges Bizet, Carmen

'Seguidilla'
Neeme Järvi Dirigent
Royal Scottish National Orchestra
November 2019
Glasgow Royal Concert Hall
BIOGRAphy

Catriona Morison, schottische Mezzosopranistin mit Wohnsitz in Berlin, wurde 2017 einem breiteren Publikum bekannt, als sie den Hauptpreis sowie den geteilten Liedpreis des international renommierten Wettbewerbs BBC Cardiff Singer of the World gewann. Damals war sie zwei Spielzeiten (2016-2018) Ensemblemitglied der Oper in Wuppertal, wo sie eine Vielzahl von interessanten Rollen ihres Fachs u.a. Nicklausse (Les contes d’Hoffmann), Charlotte (Werther), Hänsel (Hänsel und Gretel), Maddalena (Rigoletto), Kleiner Araber (Juliette) Prinzessin Clarice (Die Liebe zu den drei Orangen) und Cherubino (Le nozze di Figaro) in ihr Repertoire aufnahm. Gastengagements im Opernbereich führten sie u.a. zum Edinburgh International Festival, an die Oper Köln, an die Bergen Nasjonale Opera, die Staatsoper Hamburg und das Nationaltheater Weimar. 2015 debütierte sie bei den Salzburger Festspielen unter Franz Welser-Möst als Mitglied des Young Singers Project sowie im gleichen Jahr bei den Salzburger Pfingstfestspielen. 

In der Spielzeit 2022/23 wird die Künstlerin ihr Repertoire mit zwei wichtigen Rollen erweitern: in Braunschweig ist sie im Rheingold als Fricka zu erleben, an die Oper Wuppertal kehrt sie als Nerone in Monteverdis L’incoronazione di Poppea zurück.

Das Konzertrepertoire hat bei Catriona Morison einen besonderen Stellenwert. Im Sommer 2019 gab sie …

Media
Video-thumb

Richard Strauss, Der Rosenkavalier

'Wie du warst, wie du bist'
BBC Cardiff Singer of the World Final 2017
Tomáš Hanus Dirigent
BBC National Orchestra of Wales
St David's Hall
Video-thumb

Henry Purcell, Dido und Aenaeas

'Thy hand Belinda...When I am laid in earth'
BBC Cardiff Singer of the World Final 2017
Tomáš Hanus, Dirigent
BBC National Orchestra of Wales
St David's Hall

Georges Bizet, Carmen

'En vain pour éviter...'
Neeme Järvi Dirigent
Royal Scottish National Orchestra
November 2019
Glasgow Royal Concert Hall

Jules Massenet, Werther

'Va! Laisse couler mes larmes'
Frédéric Chaslin Dirigent
Bergen Nasjonale Opera
März 2019
Grieghallen

Georges Bizet, Carmen

'Seguidilla'
Neeme Järvi Dirigent
Royal Scottish National Orchestra
November 2019
Glasgow Royal Concert Hall
Diskography
GAlLERy
  • Leicht anspringend, sich locker aufschwingend, schnell voll aufblühend und sich lind verströmend mit schier unendlich langem Atem ist ihr farbenreicher Mezzosopran mit natürlichem Timbre, von innen heraus glühend ist ihre Gestaltung der Lieder und mühelos gleitet sie durch die vielen dynamischen Wechsel.
    Rainer W. Janke/OVB 11.01.24
  • Der Höhepunkt des mittäglichen Konzertes war jedoch bereits vor der Pause zu hören: Mezzosopran Catriona Morison in den Rückert-Liedern von Gustav Mahler. Wunderschön mit tiefer Musikalität gesungen, einfühlsam von Erik Nielsen und den Orchestermusikerinnen begleitet und ergänzt. Bravo!
    Tiroler Tageszeitung/Wolfgang Otter 08.01.24
  • Two singers - Scottish mezzo-soprano Catriona Morison (making her debut with the Czech Philharmonic Orchestra) and German bass-baritone Christian Immler - took the lead of the massive apparatus. Both of them were excellent, precise in rhythm, in duets as one, perfect in their interplay with the orchestra. Morison has a pleasantly refined voice that sounds triumphant in the treble, her heroine-like finesse lifting one out of one's seat…Both were very audible despite the booming orchestra.
    World premiere Detlev Glanert’s Prague Symphony, Czech Philharmonic under Semyon Bychkov: Svatava Barančicová, OperaPlus.cz, 10.12.22
  • Nahezu fugenlose Anschlüsse der Register, eine warm-erdige Klangfärbung im ausgesungenen Brustton, deklamatorische Züge im unteren Bereich und eine exzellente Textverständlichkeit waren die technischen Trümpfe, die Morison auszuspielen wusste. Dabei lotete sie das Wort-Ton-Verhältnis der Kompositionen tiefgründig aus, drang spürbar in Schichten der Interpretation vor, die nur durch eine ernsthafte Erarbeitung von Text und Musik gleichermaßen darstellbar sind.
    Liederabend mit Malcolm Martineau, Oper Frankfurt, Christian Rupp, FAZ, 30.03.22
  • Catriona Morison’s Composer is sensational. Her voice has an effortless richness that conveys youthful impetuosity and artistic hauteur, but always in a gorgeously full mezzo. She’s a real star
    Ariadne auf Naxos, Edinburgh International Festival, Simon Thompson, The Times, 26.08.21
  • Hers is a voice of many colours, wielded with innate musicianship and sensitivity across its considerable range. Sometimes she’s a soaring soprano, pinging the top notes with ease; elsewhere she’s a dusky mezzo, coated in velvet.
    'Catriona Morison - The Dark Night Has Vanished.' Review, Geoff Brown, The Times, 24. Februar 2021
  • Thursday’s Prom by the BBC National Orchestra of Wales (Prom 39), efficiently conducted by Elim Chan, was a showcase for a rising star: the Scottish mezzo Catriona Morison. First she sang the most ardent performance of Elgar’s Sea Pictures I’ve heard since Janet Baker, then she was the soloist in Errollyn Wallen’s This Frame is Part of the Painting, inspired by Howard Hodgkin’s paintings and sharing their explosively colourful multiplicity.
    Richard Morrison, The Times, 19.08.2019
  • [...] die vier anderen Rückert-Lieder gestaltete sie zuvor tief ausgelotet, hochemotional, traumhaft schön. Ihr Auftritt war mit Abstand das Highlight der Matinee.
    Hartmut Sassenhausen, Westdeutsche Zeitung, 07.04.2019
  • Morison’s voice is wonderfully rich, particularly in its lower registers but she can bring in colours that evoke a sense of fervour or desolation to the core warmth that suits the emotional journey of this work well.
    Alexander Campbell, Classical Source, 23.10.2019
  • Bergen National Opera has brought in a star team of foreign soloists, in which especially the women excel…The contrast between Husáhr's bright lightness and Morison's dark mezzanine is a pleasure to listen to. Charlotte's development…Morison plays this out with admirable fine shades and large palette of emotions.
    Maja Skanding, KlassiskMusikk, 18.03.2019
  • The sublime evocation of these songs made for the highlight of the entire concert. The last song Ich bin Der Welt abhanden gekommen (I am lost to the world) became an almost unbearable rendition, fraught with dense and bleak words, fused with agonised harmonies and a serene execution from all the players. Morison is proving her talents with work like this and we are seeing the formation of a wonderful career blossoming before us.
    James Ellis, Art Scene in Wales, 20.01.2019